Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Ροζ ομπρέλες, πλακοστρώσεις και ποταμάκια αξίας 7 εκατ. ευρώ



Η αναψηλάφηση των ΕΣΠΑ, ιδίως στην περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίσει να εκταμιεύει τα χρήματα για να προχωρούν τα έργα, ακόμα και όταν δεν έχει καταβληθεί το μερίδιο που επιβαρύνει το Δημόσιο, είναι βέβαιο ότι θα πυροδοτήσει παράλληλα μεγαλύτερους ελέγχους.
Τα έργα που είτε εγκρίθηκαν την περίοδο 2007-2013, είτε τα πρόσφατα θα ελεγχθούν ξανά από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν και εφόσον δεν έχει ακόμα καταβληθεί το μερίδιο του Δημοσίου και ούτε έχει φυσικά εκχωρηθεί το ποσό, μάλλον προέτρεξε ο δήμαρχος Αργους, ισοπέδωσε το ιστορικό κέντρο και εκχέρσωσε το άλσος πριν ακόμα πάρει τα χρήματα για την αμφιλεγόμενη ανάπλαση.
Σημειώνεται ότι ο κ. Καμπόσος υπέγραψε πρόσφατα την υποψηφιότητα Τζιτζικώστα.
Με τη συγκεκριμένη ανάπλαση, διά χειρός του δημάρχου κ. Καμπόσου και με τη συμβολή του περιφερειάρχη Π. Τατούλη, είχαμε ασχοληθεί αμέσως μετά τις φοβερές καταστροφές που έγιναν στην πόλη (το 2013) εξαιτίας της βροχόπτωσης αλλά και λόγω ανυπαρξίας κατάλληλων αντιπλημμυρικών έργων.


Κι εκεί που όλοι περίμεναν να εξαγγελθούν μέτρα ανακούφισης των κατοίκων με έργα και υποδομές, διαμόρφωση ρεμάτων και σύγχρονες κατασκευές, εκεί που όλοι περιμένουν να λυθεί το πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων, υπογράφεται από τον περιφερειάρχη η πολυέξοδη «ανάπλαση» του ιστορικού κέντρου του Αργους («Εφ.Συν.» 23/12/2013), με ένταξη στο ΕΣΠΑ και με νέο προϋπολογισμό που ανέβηκε -άγνωστο πώς- από τα 4 στα 7 εκατ. ευρώ.

Η παρουσίαση της «υπερμοντέρνας» μακέτας του έργου είχε πυροδοτήσει πολλές αντιδράσεις, ωστόσο το έργο δημοπρατήθηκε (μετά από διαγωνισμό) στις 9/9/2014 με Φορέα Υλοποίησης τον Δήμο Αργους-Μυκηνών.
Ανάδοχος του έργου είναι η Κ/Ξ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΤΕΒΕ-ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ & ΣΙΑ Ο.Ε.
Το έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΔΕΠΙΝ 2007-2013, «Αειφόρος ανάπτυξη και ποιότητα ζωής Πελοποννήσου», με τελικό προϋπολογισμό 6.664.140 ευρώ.
Η σύμβαση υπογράφηκε στις 6 Φεβρουαρίου 2015 και η διάρκεια του έργου είχε οριστεί σε 240 μέρες, με την ολοκλήρωση να τοποθετείται στις αρχές Αυγούστου του 2015.
Μέχρι σήμερα έχουν κοπεί τα δέντρα από το άλσος δίπλα στην υπάρχουσα πλατεία, η οποία έχει ισοπεδωθεί, έχουν διαπιστωθεί αλλαγές στην αρχική μελέτη, ενώ το έργο έχει σταματήσει (προφανώς λόγω καθυστέρησης στις εκταμιεύσεις) και οι πολίτες ταλαιπωρούνται καθημερινά στο κυκλοφοριακό και στην αδυναμία ενός περίπατου στην κατεστραμμένη πλατεία.
Ο δήμαρχος με πρόσφατη ανακοίνωσή του στα τοπικά ΜΜΕ τόνισε ότι στη θέση των δέντρων που έπρεπε να κοπούν για «λόγους επικινδυνότητας» θα τοποθετηθούν δεκάδες άλλα.
Ωστόσο η μακέτα δεν περιέχει παρά ελάχιστες υποδοχές για δέντρα σε τεχνητά λοφάκια και αντίθετα προβλέπει άφθονο τσιμέντο (πλακοστρώσεις), μια τεχνητή λίμνη και δύο υπερυψωμένα ποταμάκια που θα ενώνονται με γεφυράκι.
Η πλατεία του Αγ. Πέτρου ουσιαστικά κόβεται στα δύο και μάλιστα σημειώνεται ότι η ίδια πλατεία είχε αναπλαστεί και πριν από 25 χρόνια.
Ο δήμαρχος στις 8/9/2015 επικαλέστηκε την ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ (30/7/2013) και την έγκριση του ΥΠΠΟ στις 13/8/2013, για να τεκμηριώσει την αναγκαιότητα της ανάπλασης η οποία θα φέρει «στίφη τουριστών στο Αργος που θα μετατραπεί κάτι σαν Αμπου Ντάμπι!»

Το ΚΑΣ στα «γρήγορα»

 

Μια ματιά ωστόσο στη συγκεκριμένη συνεδρίαση που οδήγησε στην ομόφωνη απόφαση-γνωμοδότηση του ΚΑΣ, αναδεικνύει τουλάχιστον μια επιφανειακή εξέταση της μελέτης και κυρίως, ενώ αρχικά διατυπώθηκαν από τους αρχαιολόγους μια σειρά εύλογων αντιρρήσεων, εντούτοις πριν από τη λήξη της συνεδρίασης ξαφνικά κάμφθηκαν όλες, πλην κάποιων επιμέρους όρων που επιβλήθηκαν στους μελετητές και κατασκευαστές και τελικά η μελέτη έγινε αποδεκτή ομόφωνα!
Οι εισηγήτριες Ν. Βαλάκου και Ε. Γερούση (συνεδρίαση 24/30.7.2013) σημείωναν ότι σκοπός της Προγραμματικής Σύμβασης είναι η ενοποίηση δύο μελετών (της Εφορείας και εκείνης που ανατέθηκε από τον Δήμο Αργους για την ανάπλαση των δύο πλατειών Δημοκρατίας και Αγ. Πέτρου).
Η Ν. Βαλάκου σημειώνει ότι η πλατεία Δημοκρατίας είναι καλυμμένη από στέγαστρα πωλητών και όταν δεν γίνεται λαϊκή (δύο φορές την εβδομάδα) ο χώρος μετατρέπεται σε ένα μεγάλο πάρκινγκ.
Σημειώνεται εδώ ότι η μελέτη προβλέπει ενιαίο στέγαστρο, ενώ ροζ ομπρέλες και τέντες θα στεγάζουν τα μόνιμα πλέον μαγαζιά και τους πάγκους.
«Η μελέτη περιλαμβάνει και τη διαμόρφωση ενός άλσους, το οποίο ονομάζεται πάρκο Μπόνη, από το όνομα ενός δημάρχου του Αργους» συνεχίζει η εισηγήτρια, ενώ η έφορος Α. Παπαδημητρίου συμπληρώνει ότι το πάρκο Μπόνη είναι εγκαταλειμμένο κι εκεί θα γίνει μια εκτεταμένη παιδική χαρά.
Εδώ σημειώνουμε ότι το πάρκο Μπόνη δεν ήταν εγκαταλειμμένο κι εδώ και 40 χρόνια το φρόντιζε ο δήμος, ενώ υπάρχει ήδη παιδική χαρά ανάμεσα στα ψηλά δέντρα που αναπλάστηκε ήπια το 2010.
Η Λ. Μενδώνη (γ.γ. υπουργείου Πολιτισμού τότε) δηλώνει πως είναι θετικό ότι γίνονται αυτές οι αναπλάσεις και αυτή είναι η μοναδική της παρέμβαση στη συζήτηση.
Η περιγραφή της εφόρου συνεχίζεται για το υγρό στοιχείο που εισάγεται στην περιοχή με τα τεχνητά ποταμάκια και τη λίμνη που θα συνδέονται με γέφυρα.
Στο σημείο αυτό ο Δ. Αθανασούλης (μέλος του ΚΑΣ) παρατηρεί ότι «η εκτεταμένη χρήση νερού για παράδειγμα, που ανακαλεί περιπτώσεις τύπου Σουηδίας, Στοκχόλμης κ.λπ., είναι απολύτως ξένη με το πολυδίψιον Αργος όπου έλεγαν το νερό νεράκι. Συνεπώς υπάρχει ένα στοιχείο το οποίο δεν έχει ιστορική αναφορά στην πόλη».
Περιγράφοντας τη μελέτη η Α. Παπαδημητρίου αναφέρεται και στην πρόθεση να ξηλωθούν οι υφιστάμενες δαπεδοστρώσεις των πλατειών και των οδοστρωμάτων.
Κι εδώ παρεμβαίνει ο Δ. Αθανασούλης λέγοντας το πολύ απλό:
Προτείνονται βασικά δαπεδοστρώσεις. Η σκέψη είναι να μη γίνει καμία εκσκαφή για τον φόβο των αρχαίων και από πάνω να γίνουν νέες επιστρώσεις. Ακόμα και τα παρτέρια τα οποία κατασκευάζει θα είναι υπέργεια, δηλαδή θα μπαζώσουν, θα κάνουν μικρούς λόφους με ύψος 1,20 και πάνω εκεί θα φυτέψουν δέντρα. Το θεατράκι που υπήρχε το καταργούν και το κάνουν παιδική χαρά και συγκεντρώνουν και τις εστίες πρασίνου, ούτως ώστε να φαίνονται μεγαλύτερες.
Η Α. Παπαδημητρίου συμπληρώνει:
Η οδός Βασιλίσσης Ολγας είναι ο δρόμος που περνάει μπροστά από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Είναι ένας πεζόδρομος που σήμερα έχει κάτι παρτέρια μέσα στη μέση και μια σειρά μαγαζιών που πράγματι δεν είναι καθόλου κολακευτικό το μέτωπο που σχηματίζουν. Η μελέτη πρότεινε αρχικά να βάλει τις πληροφοριακές πινακίδες που έχουν ύψος 2,40 και πλάτος 1,70 -είναι τεράστιες, γιγαντιαίες πινακίδες- στις οποίες θα προβάλλει την ιστορία του Αργους. Σε όλο τον δρόμο. Μάλλον όταν ήρθε ο μελετητής για πρώτη φορά δεν είχε λάβει υπόψη του ότι υπάρχει ένα Αρχαιολογικό Μουσείο, ούτε ότι υπάρχει ένα υπό δημιουργία Βυζαντινό Μουσείο. Δούλεψε δηλαδή αποκλειστικά μέσα στον χώρο μελέτης του σαν να μην υπήρχε γύρω γύρω τίποτε.
Συνέχισε λέγοντας ότι «ο μελετητής τελικά προσπάθησε να ενσωματώσει και τη μελέτη της Εφορείας αλλά [...] καθόλου δεν την μελέτησε. Εν πάση περιπτώσει, το αποτέλεσμα είναι ότι υπάρχει ένας πολύς στενός δρόμος, η Ολγας, για τον οποίο η Εφορεία θέλει να είναι μεν πεζόδρομος, αλλά να έχει άνετη πρόσβαση για αυτοκίνητα για το διάστημα των 2 ή 3 ετών που θα χρειαστεί για να γίνει το μουσείο, το οποίο εντάσσεται τώρα στο ΕΣΠΑ. Αυτή η πρόταση λοιπόν δεν συμφέρει καθόλου την Εφορεία».

«Ανάπτυξη τύπου Παγκρατίου»

Τελικά ο Δ. Αθανασούλης εύστοχα παρατηρεί:
Το Αργος είναι μία από τις δυσκολότερες πόλεις της Ελλάδας και ως εκ τούτου ό,τι και να γίνει, κάτι καλύτερο θα είναι απ’ αυτό που έχουμε σήμερα. Αυτό είναι ένα δεδομένο. Το δεύτερο, το οποίο είπε ο μελετητής και έχει απόλυτο δίκιο, ότι το Αργος είναι μια τυπική περίπτωση ανάπτυξης πόλης, την ανέφερε τύπου Παγκράτι ή τύπου Κυψέλη, δηλαδή τα τσιμέντα, οι πολυκατοικίες που είναι μια ανώνυμη αρχιτεκτονική, η οποία είναι παντού ίδια και ομογενοποιημένη και προσπάθησε να το αλλάξει αυτό με τη μελέτη του. Η δική μου προσωπική παρατήρηση είναι ότι και η μελέτη όμως είναι ακριβώς το ίδιο. Δηλαδή και η μελέτη δεν λαμβάνει υπόψη της τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του Αργους, αλλά θα μπορούσε επίσης να έχει εφαρμοστεί στο Παγκράτι και στην Κυψέλη.
Η κ. Ε. Γερούση δηλώνει ότι διάβασε την εισήγηση και συμφωνεί σε όλα τα σημεία.
Αμέσως μετά έρχονται ο δήμαρχος και οι μελετητές στη συνεδρίαση του ΚΑΣ για να απαντήσουν σε ερωτήσεις και στο τέλος με μικρές υποσημειώσεις εγκρίνεται το έργο, ακόμα και οι γιγάντιες πινακίδες που ναι μεν θα μικρύνουν λίγο, αλλά θα παραμείνουν υπερβολικά πολλές, φορτώνοντας ακόμα περισσότερο την αμφίβολη αυτή αισθητική.
Αυτό όμως που γίνεται σαφές από τα πρακτικά του ΚΑΣ είναι ότι δεν υπήρξε κανένας προβληματισμός συνολικά για το ίδιο το έργο των 7 εκατ. ευρώ, που στην ουσία παραμορφώνει το ιστορικό κέντρο της πόλης όπως αυτό είχε ανασκευαστεί στην τελευταία ανάπλαση πριν από 25 χρόνια.
Καταργείται η κεντρική πλατεία, στην ουσία κόβεται στη μέση από τα υπερυψωμένα τεχνητά ποταμάκια και τη λίμνη. Διαλύεται το 100 και πλέον ετών άλσος, ενώ καταργείται επίσης η κεντρική κυκλοφοριακή αρτηρία.
Η μελέτη δεν περιέχει ξεχωριστά κεφάλαια που πάντα είναι προαπαιτούμενα για τέτοιου είδους έργα, όπως το κυκλοφοριακό ή οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Μάλιστα δεν υπάρχει καν η σχετική απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο είχε οριοθετήσει και το κέντρο της πόλης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: